אחרי שנים של המתנה, הרגע שכל חובבי משחקי ה-VR האלימים חיכו לו סוף סוף הגיע. GORN 2, ההמשך למשחק הגלדיאטורים המטורף שכבש את עולם המציאות המדומה ב-2017, נחת על המדפים הדיגיטליים והוא אלים, מצחיק ומטורף יותר מאי פעם. אחרי כמעט שבוע של משחק אינטנסיבי (שבמהלכו שברתי שתי מנורות, אגרטל יקר ואת אמון בת זוגי), אני מוכן לספר לכם מדוע GORN 2 הוא לא סתם עוד המשך, אלא שיעור מאסטר בכיצד לקחת רעיון מנצח ולהעלות אותו לרמה הבאה.
הגלדיאטור חוזר – ויש לו חשבון לסגור
במשחק הראשון, נלחמנו בזירה כדי לשרוד ולזכות בתהילה. ב-GORN 2, הסיפור מתרחב ומעמיק – אנחנו לא סתם גלדיאטורים, אנחנו לוחמים שמתמודדים מול חמשת בניו של אל החיים שלאחר המוות, כל אחד שולט בממלכה שמימית משלו, עם אסתטיקה ייחודית וסגנון קרב משלו. התסריט אמנם לא זכאי לפרס האוסקר, אבל הוא מספק מסגרת מצוינת להציג מגוון עצום של סביבות, אויבים ומכניקות משחק חדשות.
המשחק מציע קמפיין שאורכו כ-8-10 שעות (תלוי ברמת המיומנות שלכם ובכמה זמן תבזבזו על להטיל גופות של אויבים לחלל), כשכל פרק מתמקד באחד מהבנים עד להתמודדות הסופית. הבוסים מגוונים ומאתגרים, מהאח הצעיר שמשתמש בקסם אש ויכול להעיף אתכם באוויר, ועד לאח הבכור שמשלב מהירות ברוטאלית עם יכולת להטיל דופליקציות של עצמו כדי להקיף אתכם.
פיזיקה שיוצאת מהכלים
אם אהבתם את מנוע הפיזיקה במשחק המקורי, תתכוננו להתאהב מחדש. הצוות ב-Cortopia Studios ו-Free Lives שדרגו את מנוע הפיזיקה עד לרמה מטורפת. כל חרב, פטיש או נשק אחר מרגיש כמו חפץ אמיתי עם משקל משלו. גופות האויבים מגיבות באופן ריאליסטי להפליא לכל מכה, דקירה או חיתוך (למרות הסגנון הקרטוני של המשחק).
כשאתם מכים יריב בראשו עם פטיש כבד, אתם ממש מרגישים את האימפקט. כשאתם דוחפים חרב דרך הבטן של אויב, הגוף שלו נמתח ומתעוות בהתאם. הגזמה? בהחלט. מספק? אין כמוהו. פעם חשבתי שהמשחק הראשון היה משביע רצון, אבל GORN 2 לוקח את הסיפוק הזה לרמה חדשה לגמרי.
אחד החידושים הגדולים היא האינטראקציה עם הסביבה. כמעט כל אלמנט בזירה ניתן להרס או לשימוש כנשק – עמודים, פסלים, אפילו איברים של אויבים שנקטעו יכולים לשמש ככלי נשק אלתור. בקרב אחד מול קבוצת אויבים, מצאתי את עצמי תופס את ראשו הכרות של אחד היריבים ומשתמש בו כדי להכות אויב אחר. האם זה היה הכרחי? לא. האם זה היה מהנה בטירוף? אתם יודעים את התשובה.
ארסנל שלא נגמר
אחד הדברים המרשימים ביותר ב-GORN 2 הוא מגוון הנשקים המטורף. יש כאן למעלה מ-35 נשקים שונים, מהבסיסיים כמו חרבות ופטישים ועד לחידושים מטורפים כמו "קשת רוחות" שיורה חצים המשנים כיוון באוויר, "ידי ענק" שמאפשרות לכם למחוץ אויבים כמו חרקים, או "שוט האש" שמותיר שובל של להבות בכל מקום אליו הוא נע.
כל נשק מרגיש שונה לחלוטין, עם מכניקות ויתרונות משלו. לדוגמה, "פטיש הרעם" כבד ומסורבל, אבל מכה אחת מוצלחת יכולה לחסל אויב במכה אחת ולהדוף אויבים סמוכים. "להבי הצל" קלים וזריזים, מאפשרים תנועה מהירה וחיתוכים מדויקים, אבל דורשים מספר פגיעות כדי להביס אויבים.
מערכת שדרוג הנשקים חדשה מאפשרת לכם לשפר את הנשקים המועדפים עליכם, להוסיף להם תכונות ייחודיות ולהתאים אותם לסגנון המשחק שלכם. לדוגמה, אפשר לשדרג חרב כך שתכלול אלמנט של אש, או להוסיף לפטיש יכולת לגרום לגל הדף בכל פגיעה.
אויבים שיודעים להילחם (סוף סוף!)
אחד מנקודות החולשה של המשחק המקורי היה הבינה המלאכותית של האויבים, שלעתים קרובות התנהגו כמו בובות גומי מטומטמות. ב-GORN 2, האויבים חכמים יותר, מסוכנים יותר ומגוונים יותר.
האויבים הבסיסיים מגיעים במגוון של סוגים – מלוחמים קלים וזריזים עם סכינים כפולות, דרך "ברוטים" ענקיים עם פטישי ענק, ועד ללוחמי קסם שיכולים להטיל עליכם כישופים ממרחק. כל אויב דורש טקטיקה שונה, וקרבות מול קבוצות מעורבות הם אתגר אמיתי אפילו לשחקנים מנוסים.
הבינה המלאכותית השתפרה פלאים – האויבים עכשיו יודעים לחסום מכות, לנצל פתחים בהגנה שלכם, לשתף פעולה ולהקיף אתכם. בקרב מול שלושה אויבים, ראיתי איך שניים מהם מנסים להסיח את דעתי בעוד השלישי מתגנב מאחור לתקיפת הפתעה. רמת התחכום הזאת הופכת כל קרב למאתגר ומספק הרבה יותר.
חוויה ויזואלית משודרגת
למרות שהמשחק שומר על הסגנון הקרטוני המוגזם של המקור, הגרפיקה שודרגה משמעותית. הטקסטורות עשירות יותר, האפקטים של הקסם והדם מרשימים, והתאורה יוצרת אווירה מושלמת בכל אחת מהממלכות השונות של בני האל.
ממלכת האש מאופיינת באדום עז וצללים מרצדים, ממלכת הקרח כולה בגוונים של כחול וטורקיז עם אפקטים של אור נשבר בקרח, וממלכת החיים מלאה בצמחייה עשירה וצבעונית. המגוון הזה גורם לכך שכל שלב מרגיש כמו חוויה חדשה לגמרי.
מצבי משחק למכביר
מעבר לקמפיין העשיר, GORN 2 מציע מגוון רחב של מצבי משחק:
- Endless Mode: התמודדות מול גלים אינסופיים של אויבים, כשכל גל קשה מהקודם. שיא אישי: גל 27 (אחרי זה הידיים שלי התחילו לרעוד).
- Challenge Mode: סדרה של אתגרים ייחודיים עם מגבלות שונות, כמו "רק כלי נשק מטווח רחוק" או "האויבים מתפוצצים במותם".
- Custom Arena: אפשרות ליצור זירות משלכם, לבחור את האויבים, הנשקים וכללי המשחק. רוצים להילחם ב-20 ברוטים בו-זמנית עם רק סכין קטנה? אתם יכולים (וסביר שתמותו במהירות).
- Online Challenges: מצב חדש שמאפשר לכם להתחרות מול שחקנים אחרים בדירוג עולמי, כשכל שבוע מציג אתגר חדש.
כשהגוף הופך לנשק
אחד החידושים המשמעותיים ביותר ב-GORN 2 הוא מערכת לחימת הידיים המשודרגת. במשחק המקורי, לחימה ללא נשק הייתה אפשרית אבל פחות אפקטיבית. במשחק החדש, זוהי אופציה לגיטימית לחלוטין עם מערכת קומבו משלה.
אפשר ללמוד ולשדרג מגוון של מהלומות, בעיטות, הטלות ולפיתות, וככל שאתם משתמשים יותר בלחימת ידיים, כך נפתחות יותר אפשרויות. לחימה ללא נשק מקנה בונוסים של זריזות וניידות, ותוכלו להשתמש בתנועות מיוחדות כמו "אגרוף הברק" או "לפיתת המוות" שיכולות לחסל אויבים בסגנון.
ה-VR במיטבו
מה שהופך את GORN 2 למיוחד הוא האופן שבו הוא מנצל את הטכנולוגיה של ה-VR. המשחק דורש תנועה פיזית אמיתית – אין קיצורי דרך או לחיצות כפתורים שיעשו את העבודה במקומכם. כשאתם רוצים להניף חרב, אתם צריכים להניף את הידיים שלכם; כשאתם רוצים לחסום מכה, אתם צריכים למקם את הנשק במקום הנכון.
התוצאה היא חוויה מרגישה כל כך אמיתית שתמצאו את עצמכם מזיעים אחרי 20 דקות של משחק. אין פלא שיש אנשים שמשתמשים ב-GORN 2 כתחליף לאימון כושר!
לא הכל ורוד
למרות כל השבחים, יש כמה נקודות שעדיין ניתן לשפר:
- המשחק דורש מרחב פיזי גדול יחסית. בדירה קטנה (כמו שלי), תמצאו את עצמכם עלולים לשבור דברים (מניסיון).
- עקומת הלמידה תלולה למתחילים. אם זה המשחק VR הראשון שלכם, יקח לכם זמן להתרגל.
- למרות השיפור באינטליגנציה של האויבים, עדיין יש רגעים שבהם הם מתנהגים בצורה לא הגיונית.
- תופעת ה"מחלת VR" (בחילות וסחרחורות) עדיין קיימת למי שרגיש לכך, במיוחד בקרבות האינטנסיביים יותר.
השורה התחתונה
GORN 2 הוא לא רק המשך מצוין, אלא אחד המשחקים הטובים ביותר שיצאו ל-VR עד היום. הוא לוקח את כל מה שאהבנו במשחק המקורי – את האלימות המוגזמת, את הפיזיקה המטורפת, את חופש הפעולה – ומעצים את הכל פי עשר. אם יש לכם מערכת VR, זהו משחק חובה. אם אין לכם, GORN 2 הוא סיבה מצוינת לרכוש אחת.
ציון: 9.5/10
הערה: שיחקתי בגרסת Meta Quest 3 של המשחק. המשחק זמין גם ב-SteamVR וצפוי להגיע ל-PSVR2 בקיץ הקרוב.
טיפים למתחילים:
- התחילו לאט – למדו את מכניקת הקרב הבסיסית לפני שאתם מנסים את המהלכים המורכבים יותר.
- נצלו את הסביבה – קירות, עמודים ואפילו גופות יכולים לשמש אתכם בקרב.
- התאמנו בארנה – לפני שאתם צוללים לקמפיין, בלו כמה שעות במצב האימון כדי להכיר את הנשקים והמכניקות השונות.
- שדרגו בחוכמה – התמקדו בשדרוגים שמתאימים לסגנון המשחק שלכם במקום לנסות לרכוש הכל.
פנו מרחב – אני חוזר על זה כי זה חשוב: פנו מרחב פיזי מספיק גדול סביבכם.