אפריל 24, 2025
אקסבוקס חדשות משחקים מאמרים מחשב קונסולות

Fable: החזרה המסקרנת של סדרת המשחקים האהובה לעולם המודרני

אלביון חוזרת לחיים: האגדה מתעוררת מחדש

כמעט עשור לאחר יציאתו של המשחק האחרון בסדרה, אחת מסדרות משחקי התפקידים האהובות והייחודיות ביותר חוזרת: Fable החדש מפותח כעת על ידי אולפן Playground Games עבור Xbox Series X/S ו-PC, ומבטיח להחיות מחדש את עולם האגדות של אלביון עם חזון מודרני וטכנולוגיה פורצת דרך.

הטריילר החידתי שהוכרז ביולי 2020 נתן רק הצצה קטנה למה שמתכננים, אבל מידע נוסף שהתגלה מאז, בשילוב עם ראיונות של אנשי המפתח והיסטוריית האולפן, מספקים תמונה מרתקת של מה שעשוי להיות אחד ממשחקי התפקידים המרשימים ביותר של השנים הקרובות.

ממייקרוסופט לאלביון: כיצד Playground Games זכתה באתגר

Playground Games, האולפן הבריטי שידוע בעיקר בזכות סדרת משחקי המירוצים המצליחה Forza Horizon, לקח על עצמו משימה לא פשוטה. לאחר סגירת Lionhead Studios (המפתחת המקורית) ב-2016, הזכויות על הסדרה נותרו ברשות מייקרוסופט, שחיפשה את האולפן המתאים להחייאת המותג.

הבחירה בצוות שהתמחה במשחקי מירוץ לפיתוח משחק תפקידים הפתיעה רבים, אבל מייקרוסופט ראתה את המומחיות הטכנית של Playground בבניית עולמות פתוחים מרהיבים והמחויבות שלהם לאיכות. לטובת הפרויקט, האולפן פתח סטודיו חדש לגמרי והעסיק אנשי מפתח בעלי ניסיון במשחקי תפקידים, כולל כאלה שעבדו על סדרות כמו The Witcher, Dragon Age, ו-Batman: Arkham.

מתיימר להיות יורש ולא ממשיך: הגישה לסדרה המקורית

מידע שנחשף מראיונות עם אנשי המפתח מגלה כי המשחק החדש אינו המשך ישיר ל-Fable 3 או הפרה-סיקוול שפותח ולא הושלם (Fable Legends). במקום זאת, הוא מתואר כ"אתחול רך" של הסדרה – צעד שמכבד את המורשת של המשחקים הקודמים תוך יצירת נקודת כניסה חדשה למעריצים ותיקים וחדשים כאחד.

"אנחנו לא מנסים לבנות Fable 4," הסביר אחד מחברי הצוות בראיון. "אנחנו לוקחים את הדנ"א של מה שהפך את Fable לכל כך מיוחד – ההומור הבריטי, העולם הפנטסטי, האפשרות להשפיע על הסביבה – ובונים חוויה חדשה שמרגישה מודרנית אך נאמנה לרוח המקורית."

טכנולוגיה חדשה עבור עולם אגדי: מנוע המשחק וחידושים טכניים

Fable החדש נבנה על מנוע ה-ForzaTech המשופר, אותו מנוע ששימש את סדרת Forza Horizon המצליחה, אבל עם התאמות משמעותיות למשחק תפקידים מבוסס פנטזיה. המנוע מאפשר:

  • מערכת תאורה דינמית עם מחזור יום-לילה מלא והשפעות מזג אוויר על הסביבה.
  • מרחקי צפייה עצומים שמאפשרים לראות נקודות ציון רחוקות ללא "ערפל" דיגיטלי.
  • מערכת צמחייה מתקדמת שמאפשרת לכל עץ, שיח ודשא להגיב לכוחות פיזיקליים, רוח ופעולות השחקן.
  • פרטי פנים בניינים מדוקדקים בהשוואה למשחקי Forza שהתמקדו בנופים חיצוניים.

על פי מקורות בתעשייה, הצוות מפתח גם מערכת "אקולוגיה וירטואלית" שתדמה את התפתחות העולם לאורך זמן. צמחים גדלים, חיות נודדות ומתרבות, ולפעולות השחקן תהיה השפעה ארוכת טווח על הסביבה – אלמנט שהיה מרכזי בחזון המקורי של פיטר מולינה לסדרה.

אלביון מודרנית: העולם והסיפור

בעוד שפרטי העלילה נשמרים בסוד, הצוות חשף כי המשחק יתרחש באלביון – אותה ממלכת פנטזיה בריטית מהמשחקים הקודמים – אך בתקופה שונה מזו שראינו בעבר. הסיפורים מרמזים על תקופה שבה הטכנולוגיה המתקדמת של העידן התעשייתי (שנראתה ב-Fable 3) התערבבה עם אלמנטים מעידן הפיות והקסם הקדום יותר.

"אנחנו רוצים להציג עולם שבו מיתוסים, אגדות וסיפורי עם מתגלים כאמיתיים," אמר אחד המפתחים. "אלביון תמיד הייתה מקום שבו גיבורי אגדות וכוחות על-טבעיים מתערבבים עם אנשים פשוטים וחייהם היומיומיים, וזה משהו שאנחנו מחבקים לחלוטין."

המפה עצמה מתוארת כגדולה משמעותית מזו של המשחקים הקודמים, כשהיא כוללת אזורים מגוונים:

  • אלביון המרכזית – האזור המוכר מהמשחקים הקודמים, עם ערים היסטוריות שהתפתחו.
  • הארצות האסורות – אזורים שמעבר לגבולות המוכרים, שנסגרו בפני הציבור במשך דורות.
  • מישורי הפיות – ממדים מקבילים שמתגלים לשחקן במהלך המשחק.
  • איי הסוחרים – ארכיפלג חדש שמרחיב את העולם מעבר ליבשת.

מערכות משחק: חופש בחירה וגמישות בסגנון המשחק

בהתאם למסורת הסדרה, Fable החדש יתמקד בבחירות מוסריות ובהשפעתן על העולם והדמות. אבל בניגוד לגישה הדיכוטומית של "טוב או רע" במשחקים המוקדמים, המערכת החדשה תהיה מורכבת יותר:

  • מערכת מוניטין רב-שכבתית – פעולות השחקן יוערכו באופן שונה על ידי קבוצות וקהילות שונות.
  • שינויים פיזיים דינמיים – הדמות תשתנה בהתאם לפעולות, אך בצורה דקה ומתוחכמת יותר מבעבר.
  • השפעה קהילתית – בניגוד להשפעה על מבנה בודד, השחקן יוכל להשפיע על התפתחות של יישובים שלמים.
  • קרבות מורכבים – שילוב בין קרבות פנים-אל-פנים, קסמים מרחוק, ושימוש בסביבה.

דגש מיוחד הושם על מערכת ה"אומנויות החברתיות" – אותה יכולת לרקוד, לשמח או להפחיד NPC שהייתה סימן היכר של הסדרה. הפעם, האינטראקציות החברתיות יהיו עמוקות יותר, עם אפשרויות דיאלוג מורחבות והשפעה ארוכת טווח על היחסים עם דמויות אחרות במשחק.

בריתות ומערכות חברתיות: יותר מסתם גיבור בודד

חידוש משמעותי בFable החדש יהיה מערכת הבריתות והחברים, שמרחיבה משמעותית את רעיון הנישואים שהיה קיים במשחקים הקודמים:

  • בני לוויה לקרב – דמויות שמצטרפות למסעות ומספקות יכולות ייחודיות.
  • שותפים לעסקים – דמויות שיכולות לנהל נכסים כשהשחקן עסוק בהרפתקאות.
  • רשת קשרים פוליטיים – מערכת השפעה על מנהיגים וקבוצות כוח באלביון.
  • משפחה דינמית – אפשרות להקים משפחה שמתפתחת וגדלה לאורך זמן.

"שאלנו את עצמנו, מה האגדות לא מספרות לנו על הגיבור?" מסביר מעצב התוכן הראשי. "מערכת היחסים הזו נותנת משמעות ליתר העולם, ולא רק להישרדות או לכיבושים. זו דרך לספר סיפור שהוא אישי ואפי בו-זמנית."

הומור בריטי והצגה ויזואלית ייחודית

מעריצי Fable יכולים להירגע – ההומור הבריטי המיוחד לסדרה נשאר גורם מרכזי. הצוות בפלייגראונד, בהיותו בריטי ברובו, מבין את חשיבות הטון ההומוריסטי שמשלב פארודיה, סאטירה וסלפסטיק.

הסגנון הוויזואלי שנחשף עד כה מרמז על גישה אמנותית שמשלבת ריאליזם מתקדם עם מוטיבים אגדתיים ואגדיים. כמו משחקי דיסני שפוגשים את יצירותיו של טרי פראצ'ט, הסגנון מבטיח להיות ריאליסטי מספיק כדי להרשים, אך סגנוני מספיק כדי לשמור על האווירה הקסומה של הסדרה.

"אנחנו לא מנסים להתחרות בריאליזם הקודר של משחקים אחרים," מדגיש מעצב אמנותי. "Fable תמיד הייתה על הפנטסטי שבתוך המציאותי, על ההומור שבתוך הטרגדיה, ועל האגדה שבתוך החיים היומיומיים."

המוזיקה והקול: שימור המסורת

המוזיקה הייתה תמיד חלק חשוב מהזהות של Fable, והמשחק החדש שומר על מסורת זו. רסל שאו, המלחין המקורי מאחורי המוזיקה האייקונית של הסדרה, חוזר כיועץ מוזיקלי, בעוד שהפסקול המקורי מולחן על ידי גארת' קוקר (Gareth Coker), שידוע בזכות עבודתו המרשימה על Ori and the Blind Forest ו-Immortals Fenyx Rising.

מבחינת הקולות, השמועות מדברות על צוות שחקני קול בריטיים מהשורה הראשונה, עם מספר שמות מוכרים מסדרות פנטזיה פופולריות. סטיבן פריי, שהיה הקריין האיקוני של הסדרה המקורית, רומז שהוא עשוי לחזור בתפקיד כלשהו, אם כי לא בהכרח כמספר הסיפור הראשי.

ציפיות, לוחות זמנים ושאיפות

בעוד שמייקרוסופט ופלייגראונד עדיין לא הכריזו על תאריך שחרור סופי, המידע העדכני ביותר מצביע על חלון השקה של סוף 2025 או תחילת 2026. זמן הפיתוח הארוך יחסית (הפרויקט החל ב-2017) מעיד על היקף השאיפות שיש לצוות.

"יש הרבה ציפיות, אבל יש לנו גם הרבה תשוקה," אמר ראש האולפן. "Fable אינה רק עוד סדרת משחקים; היא חלק מהמורשת של תעשיית המשחקים הבריטית. אנחנו מפתחים משחק שיכבד את העבר שלה, אבל גם יביא אותה לקהל חדש לגמרי."

המשחק אושר עבור Xbox Series X/S ו-PC, והוא צפוי להיות זמין מיום ההשקה בשירות Xbox Game Pass, כמו כל משחקי הסטודיו של מייקרוסופט.

פרויקט שרוצה לכבד ולחדש בו-זמנית

הגישה של Playground Games ל-Fable מציגה איזון מעניין. מצד אחד, הם מכירים בעומק האהבה למותג ובציפיות של המעריצים הוותיקים. מצד שני, הם מבינים את הצורך לרענן את הנוסחה ולפנות לקהל חדש.

"המשחק מתמודד עם שאלה מעניינת," מסכם אחד המפתחים. "כיצד אגדות משתנות ומתפתחות לאורך זמן? האם הגיבורים של אתמול עדיין רלוונטיים היום? זה נושא שמשתקף גם בתהליך היצירה שלנו – כיצד ליצור משחק Fable לדור החדש מבלי לאבד את הקסם שהפך את המקור לכל כך אהוב." עבור מעריצי Fable הוותיקים וגיימרים חדשים כאחד, החזרה לעולם אלביון מסמנת את אחד המיזמים המסקרנים ביותר בתעשיית המשחקים כיום. אם הצוות בפלייגראונד יצליח לאזן בין מורשת העבר לחידושי העתיד, הם עשויים להפיח חיים חדשים לא רק בסדרה אהובה, אלא גם בז'אנר משחקי התפקידים בכלל.